24 november 2024 Gebruikers online: 34
Agenda
Laden Evenementen

« Alle evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Lezing Historische Vereniging

Evenement op: woensdag 15 april 2015 -20:00 - 22:00

Event Navigation

De Historische Vereniging Zwartsluis organiseert op 15 april om 20.00 uur haar jaarvergadering in de Sluuspoort. Dan is er ook een bijzondere lezing door Hans Hollestelle over de neergestorte piloot Bill Tudhope in een een Handley Page bommenwerper nu 75 jaar geleden. Hij staat bekend als de laatste drenkeling van Schokland.

vliegDit jaar is het 75 jaar geleden dat op vrijdag 23 augustus 1940 het levenloze lichaam van een lid van de Britse Royal Air Force werd aangetroffen in het water aan de westkant van de Zuidpunt van het eiland Schokland. Het bleek te gaan om de 21-jarige Canadese piloot Bill Tudhope (DFC). Hij was op 10 augustus opgestegen van vliegveld Hemswell in Lincolnshire, Engeland voor een bombardementsvlucht naar Homberg, bij Duisburg in het Duitse Ruhrgebied. Vier maanden later werd op 13 december 1940 de ringdijk van de in aanleg zijnde Noordoostpolder gesloten. Sindsdien zijn er op Schokland geen drenkelingen meer aangespoeld. De laatste drenkeling van Schokland was geen visser maar een vlieger: Bill Tudhope (1919-1940).

De drie bemanningsleden en het vliegtuig van Tudhope zijn nooit gevonden. Het toestel ligt waarschijnlijk in het water van het IJsselmeer of het Markermeer met resten van de drie bemanningsleden er nog in.

Het doel, Homberg, werd die nacht aangevallen door in totaal 17 bommenwerpers. Alle toestellen keerden terug van hun missie boven Duitsland, dat van Tudhope niet. Twee vliegtuigen vlogen vanaf hetzelfde vliegveld Hemswell. In het rapport dat na terugkeer is opgemaakt blijkt dat zowel op de heen- als de terugweg over Harderwijk is gevlogen. Harderwijk had een afgeschermde, half geblindeerde vuurtoren die ‘s nachts door vliegtuigen als baken kon worden gebruikt om op te navigeren.

Er is slechts indirecte informatie over wat er met het toestel van Tudhope zou kunnen zijn gebeurd. Er is in de nacht van 10 op 11 augustus 1940 geen neergeschoten vliegtuig geclaimd door een Duitse nachtjager boven Nederland. Ook is er van die nacht geen rapport van Duits luchtafweergeschut die een toestel had neergeschoten. Ook is die nacht de reddingsbrigade niet uitgerukt omdat ze een vliegtuig hebben zien neerkomen.

Er moet in de lucht onverwacht iets catastrofaal zijn misgegaan met het toestel. Piloot Tudhope heeft geen tijd meer gehad om zijn bemanningsleden opdracht te geven naar het ontsnappingsluik te kruipen om met hun parachute het vliegtuig te verlaten. Tudhope kon als enige nog via het schuifdak van de cockpit het toestel verlaten. Het is onbekend of hij daarbij zijn parachute heeft gebruikt.

Bill Tudhope werd geboren in Johannesburg, Zuid Afrika op 5 maart 1919. Hij verhuisde met zijn hele gezin naar Canada waar zijn vader vlieginstructeur werd in Camp Borden, Ontario. In 1936 ging Bill met zijn jongere zusje Nesta naar een kostschool op het kanaaleiland Wight in Engeland. Na afronden van zijn opleiding tekende hij in 1938 bij de Royal Air Force om piloot te worden. Direct bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 werd Bill oorlogsvlieger. In juli 1940, in de periode van de “Battle of Britain”  ontving hij een hoge onderscheiding voor dapperheid: de Distinguished Flying Cross (DFC), voor een missie naar Wilhelmshaven iets ten noorden van Bremen. Hierna genoot Bill Tudhope van een korte welverdiende vakantie met zijn verloofde. Hij vloog daarna nog twee missies. Van de tweede missie zou hij op 11 augustus 1940 niet meer terugkeren. Twaalf dagen later wordt het lichaam van Bill Tuhope aangetroffen in het water bij Schokland. Hij ligt sindsdien in Kampen begraven.