23 november 2024 Gebruikers online: 35
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

Karter Yme geniet na: ‘Hier heb ik het hele jaar heel hard voor getraind’

Geplaatst op: 17 november 2023

Foto's: KartPhoto.com

Met groot overwicht won de 12-jarige Yme van Campenhout afgelopen zondag het Nederlands kampioenschap karten in de Parolin Rocky klasse. Op circuit De Landsard, onder de rook van vliegveld Eindhoven, moest hij in drie races nog één keer negende worden om het kampioenschap binnen te halen. Maar rustig aan doen op de baan om het kampioenschap binnen te halen, daar was Yme niet voor naar Eindhoven gekomen. Hij trok nog een weekend alles uit de kast en won zo ook de laatste drie races van dit seizoen.

Het was een regenachtig weekend, maar op zondag, de racedag, waren de omstandigheden droog. Op het asfalt in de bochten van het circuit lag vlak voor de kwalificatie nog een klein laagje dauw. De afstelling van de kart werd hierop aangepast, maar monteur en vader Patrick wist niet 100% zeker of die afstelling zou gaan werken. “Deze omstandigheden hebben we dit jaar nog niet eerder gehad. De baan is droog en toch zijn de belangrijkste delen nog erg glad. We hebben met de afstelling op ‘safe’ gespeeld”.
Yme en teamgenoot Pelle (beide op dezelfde afstelling) lieten meteen zien waarvoor ze naar Eindhoven kwamen. Met 0,001 seconde verschil eindigden ze de kwalificatie met Pelle op P1 en Yme op P2. Het samenwerken en elkaar goed opduwen had ze wederom succes gebracht.

Race 1 was er een uit het boekje, zoals we dit seizoen vaker bij de twee coureurs hebben gezien. De afspraak tussen Yme en Pelle was: wegrijden bij de concurrentie door samen te werken. Degene die na de start als eerste uit bocht 1 komt, blijft op kop rijden tot en met de finishlijn. En dat plan voerder de twee perfect uit. Yme had een iets betere start en met z’n tweeën reden ze de concurrentie op ruim negen seconden achterstand: Yme P1 en Pelle P2.

Race twee was aanzienlijk spannender. Na de start van race twee leken Yme en Pelle weer op kop weg te rijden van de rest. Maar deze keer kon de concurrentie goed aanhaken. In ronde 2 werd Yme naar buiten gedwongen, waardoor hij met twee banden buiten de baan kwam en terugviel naar P5. Aan zijn houding was goed te zien dat hij er op dat moment goed voor ging zitten. Vastberaden ging Yme op jacht naar de koplopers. In dezelfde ronde als waarin hij terugviel, haalde hij de coureur op P4 in. Het eerste plekje was weer teruggewonnen. Het plan dat Yme maakte om weer naar voren te rijden zat goed in elkaar. Eerst de tijd nemen om de banden weer op de juiste temperatuur te krijgen en goed kijken naar welke bochten het meest geschikt zijn om de coureurs voor hem in te halen. Het duurde dan ook tot ronde 6 voordat Yme weer wat plekken won. In ronde 6 had de voorligger een mindere exit in bocht 3, waardoor Yme er makkelijk langs kwam. De jacht op P3 werd vervolgd. Bocht 2 is een hairpin (scherpe, langzame bocht) die de twee coureurs op kop steeds verdedigend reden. Yme besloot om op de racelijn te blijven, waardoor hij in ronde 11 op het lange rechte stuk na bocht 2 in kon halen. Met de koploper in het vizier ging de laatste ronde (13) in. Het plan van Yme was hetzelfde als twee rondes eerder: een betere exit na bocht 2, in de slipstream op het lange rechte stuk en laat inremmen voor bocht 3. En ook die inhaalactie lukte; in de laatste ronde lag Yme weer op kop en kwam als eerste over de finish.

Race 3 was juist het omgekeerde van de race ervoor. Yme reed vanaf de start hard weg van de concurrentie en bouwde ronde voor ronde zijn voorsprong uit. Hij kwam met 13 seconden voorsprong op de nummer twee, als eerste over de finish. Wederom had Yme de maximale score van 3 keer P1 te pakken en stond daarmee veruit bovenaan in het algemeen klassement.
Het Nederlands kampioenschap wordt verreden over 18 races, waarvan Yme er 12 won, twee keer tweede werd en een keer derde. In drie races kwam Yme niet voor in de top 10, dat was het NK-weekend in het Zuid-Hollandse Strijen, waar hij kampte met mechanische pech.

Volgend jaar komt Yme uit in een andere raceklasse. In de ID Engines Junior klasse is de kart groter en zwaarder en de motor een stuk krachtiger. “Volgend jaar wordt een leerjaar voor ons, denk ik. Ik kom terecht in een klasse met heel veel ervaren coureurs, terwijl het voor mij echt wel even wennen wordt aan de nieuwe kart. En ook voor mijn vader wordt het denk ik wel wennen, want aan de nieuwe kart moet veel meer gesleuteld worden dan aan m’n Rocky”.

Gepubliceerd door Bas Jansen

Reacties zijn gesloten.

Contour