Hasselter karter Yme van Campenhout pakt drie zeges op rij
Geplaatst op: 26 oktober 2023
KartPhoto.com
De hele week voor het NK was Yme al ziek; hij hoestte de longen uit m’n lijf en is het NK- weekend op Paracetamol en Ventolin doorgekomen. “Ik was ’s avonds om half acht al helemaal kapot en sliep dan ook al snel”.
De vrije trainingen op vrijdag stonden in het teken van waterballet; het kwam met bakken tegelijk naar beneden.
De jonger Hasselter Yme van Campenhout en zijn vader/monteur wisten dat de omstandigheden op zondag heel anders zouden zijn, dus het werd vooral lekker rijden en voorbereiden voor als het weer op zondag om zou slaan. “Ik vind in de regen rijden heerlijk, dus ondanks het hoesten en de koorts heb ik me prima vermaakt op de baan”.
Op zaterdagochtend hebben wordt de wedstrijdmotor geloot, opgehaald en op de kart gezet. Vanaf deze momenten in het weekend gaat het erom! Is de motor goed? Zit hij erbij met zijn tijden? Gelukkig wel! Yme en zijn Braam Racing teamgenoot Pelle kwamen niet aan de tijden die sommige concurrenten reden, maar zij reden dan ook op aanzienlijk oudere banden. “Wacht maar af, morgen zitten jullie er gewoon weer bij”, stelde teambaas Piet Braam hen gerust.
Tevreden, toch een beetje gespannen over zijn tijden en met koorts ging Yme die avond naar bed.
Op zondag is er eerst een korte warm-up. Vijf minuten de baan op om aan te voelen hoe deze erbij ligt. In deze laatste vrije training zette Yme geheel tegen zijn eigen verwachting in de snelste tijd neer. Daar waar iedereen in de 1.05 reed, reed ik een 1.04,7. Zes tienden sneller dan de nummer twee.
De kwalificatie was lastig. Alle coureurs hebben slechts 10 minuten om de startvolgorde van de eerste race te bepalen. Het komt in die 10 minuten aan op teamwork, samen met teamgenoot Pelle. De twee hadden afgesproken dat Pelle voorop zou gaan en dat Yme, Pelle op zou gaan duwen. Als ze na 6 of 7 rondjes niet in de top 4 zouden staan, zouden ze gaan wisselen, was het plan. Halverwege de kwalificatie reden Yme en Pelle op plek 5 en 6: niet snel genoeg. In ronde 7 hebben ze gewisseld: Yme voorop en Pelle er achteraan om in zijn slipstream te blijven (wat tijdswinst oplevert). Toen de finishvlag viel had Yme de snelste tijd. Andere rijders achter hem mochten hun ronde nog afmaken en zo dook Nick Japin nog vier honderdste onder de tijd van Yme. P2 in de kwalificatie was het resultaat.
Tussendoor een paracetamol en op naar race 1. Dat was er een uit het boekje. Yme had een betere start dan de man op pole en lag bij het insturen van bocht 1 al op kop. De kart achter hem raakte in gevecht met de nummer 3, waardoor Yme weg kon rijden van de rest. Hij heeft de hele race op kop gereden en kwam na 10 minuten en twee rondes met ruim 5 seconden voorsprong over de finish: P1.
Race 2 startte Yme op P1. Nick Japin op P2 en teamgenoot Pelle op P3. Na de start zat Nick goed op Yme’s bumper, maar Pelle zat daar ook meteen weer achter. In ronde 4 haalde Yme’s teamgenoot de concurrent in en kwam op P2 terecht. De twee Braam Racing teamgenoten zaten weer bij elkaar. Ze reden de rest van de race samen op kop en Yme kwam als eerste over de streep.
In race 3 werd er meer gebatteld. Vanaf de start zat de concurrentie weer flink aan te dringen op Yme’s bumper. Twee concurrenten besloten in ronde 4 samen te werken. De een duwde de ander op en zo konden ze Yme beide inhalen in de chicane. Yme viel daardoor terug van P1 naar P3. Monteur, coach en vader, Patrick had al gezegd dat als hij ingehaald zou worden, het niet erg zou zijn en hij geen risico’s moest nemen. Enerzijds omdat Yme niet
helemaal fit was, maar ook omdat het voor de stand in het kampioenschap geen groot verschil uit zou maken. Maar Yme voelde dat er meer in zat. Hij merkte dat hij sneller was, dus gaf ik me nog niet gewonnen. Na een paar rondes geduldig te hebben afgewacht op een gaatje, zag Yme ‘m ontstaan bij de bocht waar de coureurs het stadion weer inrijden. Hij zette z’n kart aan de binnenkant zijn voorligger en remde erg laat. Iets te laat eigenlijk, waardoor hij de bocht bijna miste. In de lange doordraaier die daarop volgde gingen Yme en zijn concurrent wiel aan wiel en gelukkig zat Yme aan de binnenkant, waardoor hij als eerste van de twee de bocht uit was. In de ronde erna, precies op hetzelfde punt plaatste Yme een inhaalactie op de man op kop. Deze keer remde hij niet te laat, stak meteen binnendoor en heroverde de koppositie. Het was flink verdedigen de rest van de race, maar Yme kwam weer als eerste over de finish met slechts 79 duizendste voorsprong op de nummer twee. Het was een spannende race met mooie gevechten! Met drie raceoverwinningen was ook de dagoverwinning voor Yme.
Op zondag 12 november worden de laatste 3 races van het NK op circuit De Landsard in Eindhoven verreden. “Ik sta er goed voor, maar weet ook dat ik op De Landsard alles uit de kast moet trekken om eerste te worden en om teamgenoot Pelle te helpen met het behalen van P2 in het kampioenschap. Ondertussen ben ik weer wat opgeknapt en kijk uit naar de laatste krachtmetingen in Eindhoven!”, aldus Yme.
Gepubliceerd door Bas Jansen