24 november 2024 Gebruikers online: 30
Agenda
Bonthuis en Vaartjes

Westerman start eigen treinverbinding naar Zweden

Geplaatst op: 6 september 2019

Westerman is deze week gestart met een eigen spoordienst vanuit Venlo naar Zweden. De trein vervoert huckepack trailers en alle soorten containers. Met vertrekken op maandag-, woensdag en vrijdagavond en een aankomst 24 uur later in het Zweedse Malmö en Norrköping worden transittijden gerealiseerd die vergelijkbaar zijn met het wegtransport.

Het verschuiven van het goederenvervoer van de weg naar het spoor zorgt voor meerdere positieve ontwikkelingen. Niet alleen halveren de CO2 emissies, ook vermindert de congestie op de weg en kan gebruik gemaakt worden van lokaal aanwezige trucking capaciteit. De nieuwe spoordienst van Westerman Multimodal Logistics realiseert deze voordelen nu voor het goederenvervoer van de Benelux en Duitsland naar Zweden.

De trein vertrekt vanuit Venlo en heeft daarmee een groot verzorgingsgebied in Nederland, België en het Duitse Ruhrgebied. Als operator van de nieuwe trein verzorgt Westerman ook het voor- en na transport van de trailers, waardoor de markt een huis – huisdienst geboden wordt. Dit intermodale concept combineert optimaal de voordelen van het lange afstand vervoer van de trein met de flexibiliteit van de huis – huis levering per truck. De eerste treinen zijn inmiddels zowel uit Venlo als Zweden vertrokken en exact op tijd aangekomen. “We willen onze klanten verrassen met een snelle, betrouwbare, maar ook kostenefficiënte dienst”. CEO Johan Logtenberg vervolgt: “voeg daarbij het duurzaamheid aspect en de keuze voor deze nieuwe dienst is snel gemaakt!”.

General Manager International, Niels van der Vlist is tevreden over de samenwerking met Cabooter als operator van de Rail Terminal en DB Cargo als tractie leverancier van de trein. “Cabooter heeft een sterke positie in Venlo en bouwt aan de nieuwe spoorterminal op Tradeport Noord. Als Europees marktleider voor het intermodale vervoer heeft DB Cargo een sterke positie op de Scandinavische corridor”.

Gezien de belangstelling voor de nieuwe dienst wil Westerman het aantal vertrekken van de trein op korte termijn verhogen van 3 naar 5 vertrekken per week, waardoor iedere werkdag de trein genomen kan worden naar Zweden. Als operator van de trein, stelt Westerman de trein ook open voor derden, zowel voor (mega)trailers als alle typen containers.

Gepubliceerd door Erik Driessen

Reacties zijn gesloten.

Contour