Inwoonster Zwartsluis introduceert nieuw spel
Geplaatst op: 21 augustus 2017
Komende vrijdag begint de verkoop van ‘WorkThatOut’. Dat is het spel dat volledig uit de koker komt van Jeanet Verbij. Zij hoopt buiten een goede verkoop dat WorkThatOut bijdraagt aan een gezinsleven waarin aandacht en tijd voor elkaar de concurrentie met internet en smartphones weer gaan winnen.
Stentor-fotograaf Pedro Sluiter komt binnen, een afspraak met RTL4 is gemaakt en ondertussen heeft ze vijfhonderd exemplaren van haar spel klaar. Verbij heeft het druk met de lancering van WorkThatOut. Na een jaar voorbereiding is Verbij klaar voor de verkoop. Als het goed is stroomt vrijdag haar mailbox binnen met bestellingen. “Ik heb er vertrouwen in dat het ook gaat gebeuren. Anders moet je niet aan zo’n project beginnen. Hier zit al zoveel tijd en geld in…dat doe je alleen als je ervan overtuigd bent dat het gaat werken”, glimlacht ze.
Een jaar geleden was die glimlach er even niet meer. De drukte eiste haar tol. Met hoge bloeddruk belandde ze in het ziekenhuis, maar daar bleek dat met haar gezondheid weinig mis was. “Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat ik de passie kwijt was. De energie was op. Mijn twee kapsalons voelden als een blok aan mijn been. Via een cursus van Michael Pilarczyk ontdekte ik wat ik echt wilde: de wereld een beetje mooier maken.”
En dan niet zozeer de wereld ver weg, maar dichtbij huis. Dat is de basis van WorkThatOut. Met het spel wil ze gezinnen dichterbij elkaar brengen. “Ik ben begonnen met een onderzoek onder ondernemers, waarbij ik vroeg wat ze vroeger in hun gezin hebben gemist. ‘Aandacht’, stond op nummer één: meer tijd met je vader of moeder door brengen. Niet even snel een ijsje eten, maar echt quality time met elkaar.”
Via het spel komt dat tot stand. Wie denkt dat WorkThatOut een spelletje is voor een regenachtige zondagmiddag komt namelijk bedrogen uit. “Als je het hele spel speelt, ben je een jaar bezig. Tijdens het spelen word je beloond met munten waarmee je spaart voor iets wat je heel graag wilt. Zelf wil ik eindelijk weer eens een weekendje weg, mijn zoon wil graag karten”, geeft ze wat voorbeelden. Die munten worden verdiend met verschillende opdrachten die op de gezinskaarten, sportkaarten, denkkaarten en doekaarten staan. Gezinsleden leren elkaar beter kennen, helpen elkaar met klussen en gaan uiteindelijk leuke dingen doen.
Een spel als WorkThatOut bestaat nog niet. Daarom durft Verbij groot te dromen. De reacties sterken daar ook in. “Toen ik met de voorbereidingen bezig was, kreeg ik al regelmatig een bestelling binnen. Ik ben ervan overtuigd dat er vraag naar is. Eerst richt ik mij op Nederland, maar de titel van het spel is bewust in het Engels. Straks mik ik ook op de noordelijke landen, waar educatieve spellen al meer een traditie hebben.”
Vanaf vrijdag is het spel te koop (44,50 euro) www.workthatout.nl en bij de kapsalon in de Schoolstraat.
Gepubliceerd door Erik Driessen