Verborgen Verleden levert extra bezoekers op
Geplaatst op: 25 maart 2019
“We hebben er zin in, en zijn er klaar voor”, zeggen Anky Kosters en Willy Schelhaas maandagochtend vrolijk in het Oude Stadhuis. De vrijwilligers van TIP Hasselt zijn klaar voor het nieuwe toeristenseizoen. Met een teamtraining door Cadona Training & Adviezen uit Genemuiden(verkregen via het Beursplein) en een afsluitend etentje rondden ze afgelopen zaterdag de voorbereidingen af.
En die kostten de afgelopen maanden veel energie. Er moet een nieuwe beachflag voor de ingang komen, de laatste puntjes worden momenteel op de i gezet voor de nieuwe website en de Hanzestadwandeling is in het Duits en Engels vertaald. Om maar eens wat te noemen. Daarmee springt TIP in op het toenemende aantal buitenlandse bezoekers.
“We merken de laatste jaren een sterke toename van het aantal Belgen en Duitsers. Vooral onze Oosterburen zijn gefascineerd door het Hanzeverleden. Ze hebben vaak alle Duitse steden al bezocht en beginnen nu aan de Nederlandse. Dat geldt ook wel voor de Belgen. Die zijn vaak onder de indruk van Hasselt, vooral omdat ze niet hadden verwacht dat het hier zo mooi is”, zegt Kosters.
Volgens Kosters en Schelhaas heeft ook het televisieprogramma Verborgen Verleden, waarin acteur Fedja van Huet ontdekte dat zijn voorvaderen uit Hasselt kwamen, effect. “Van binnenstadbewoners horen we dat ze sindsdien meer mensen door de straten zien lopen. Eerder zagen we dat ook met na een uitzending van RTV Oost. Toen kwamen ineens opvallend veel Tukkers. Wat ons betreft meer televisieprogramma’s naar Hasselt!”, glimlacht Schelhaas.
Meer wandelaars zijn er ook gekomen. Het vorig jaar gelanceerde Christoffelpad blijkt een schot in de roos. “Dat is echt een groot succes. We verkopen de route vaak aan doorgewinterde wandelaars die op zoek zijn naar nieuwe routes, maar ook wel aan mensen uit de regio. De reacties zijn heel goed”, vertelt Schelhaas. “Zelf hebben we de route gefietst: dan ontdek je ook nog weer eens hoe mooi het hier is. Ik was zelf onder de indruk van het stuk bij Sint Jansklooster en Vollenhove”, vult Kosters aan.
Het Christoffelpad is onlangs ook gepromoot op de wandelbeurs, zodat een nog verdere toename van het aantal wandelaars wordt verwacht. TIP Hasselt wijst ze graag de weg in de Hanzestad. “We ontvangen de toeristen hier en voorzien ze van informatie. Voor arrangementen verwijzen we ze door naar Hanzestad Hasselt Marketing. Ook daarvoor krijgen we steeds meer aanvragen binnen.”
Gepubliceerd door Erik Driessen