Expositie Amerikaanse oorlogsindustrie in De Werkplaats
Geplaatst op: 1 mei 2017
Stichting Hanzestad Hasselt Marketing houdt van 1 mei tot en met 30 juni een expositie over ‘Rosie the Riveter’. De expositie in De Werkplaats aan de Kaai vertelt het verhaal van de miljoenen Amerikaanse vrouwen, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in fabrieken werkten om oorlogsmateriaal te maken.
De expositie toont foto’s en posters op digitale schermen, aangevuld met muziek en radiofragment uit de oorlogsjaren. In de industriële omgeving van De Werkplaats komen deze beelden helemaal tot hun recht. De expositie is van 1 mei tot en met 30 juni 2017 te zien in De Werkplaats aan de Kaai 5 in Hasselt. De Werkplaats is op werkdagen geopend van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 15.00 uur. De toegang is gratis.
Afgelopen december was het precies 75 jaar geleden dat de Japanners de marinebasis Pearl Harbor aanvielen, waardoor ook Amerika actief betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog. Terwijl de mannen overzee vochten in Europa en de Pacific, gingen de vrouwen aan de slag in de oorlogsindustrie. De wapenindustrie moest op volle toeren blijven draaien. De vrouwen pakten dat ‘mannenwerk’ voortvarend aan.
Uiteindelijk werkten bijna 20 miljoen vrouwen in de oorlogsindustrie. Zo’n 6 miljoen daarvan deden het zwaarste werk op scheepswerven en in de fabrieken waar de vliegtuigen werden gebouwd. Ze stonden bekend als ‘Rosie the Riveter’, wat vrij vertaald kan worden als ‘Klaartje Klinkhamer’. De naam was afgeleid van de zware klinknagelpistolen (‘rivets’) die werden gebruikt bij de montage.
In opdracht van het Amerikaanse overheid werden de werkzaamheden vastgelegd door professionele fotografen. Het is fotografie op de grens van propaganda en journalistiek. Hieraan danken we een reeks unieke kleurenfoto’s, die o.a. is gebruikt voor de wervingscampagne van vrouwen. De poster met de kordate ‘Rosie’ en de kreet ‘We can do it’ is inmiddels legendarisch geworden. Deze poster is nu een icoon van de internationale vrouwenbeweging.
Gepubliceerd door Bas Jansen